Jézus a szűk tanítványi körnek előre bejelenti szenvedését és feltámadását. Utal a próféták írásaira: Úgy mint: A Dávid házára és Jeruzsálem lakosaira pedig kiöntöm a kegyelemnek és könyörületességnek lelkét, és reám tekintenek, akit átszegeztek, és siratják őt, a mint siratják az egyetlen fiút, és keseregnek utána, a mint keseregnek az elsőszülött után. Zakariás 12,10. és Zsoltárok 22, 17-19. Átlyukasztották kezeimet és lábaimat. Köntösömre sorsot vetettek. És Ézsaiás 53, 3kk Utált és az emberektől elhagyott volt, fájdalmak férfia… Mi azt hittük, hogy ostoroztatik Istentől… És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyultunk meg.

A helyettes áldozat gondolata ismerős volt a zsidóság előtt a Mózes törvényéből. Az az áldozat azonban mindig jelképes volt: egy bárány, a nép bűneiért a nagy engesztelési ünnepen. Az, hogy a bárány helyére egy ember lépjen, elfogadhatatlan volt. A tanítványok azért nem értették, amit Jézus mondott. A felsorolt próféciák – ha ismertek voltak is – éppen tartalmuk miatt homályban maradtak. Csak akkor nyertek értelmet, amikor az Úr Jézus beteljesítette őket. Jézus ige-értelmezésének azonban van egy többlete. Míg a próféciák csak szenvedésről szólnak, addig ő a szenvedés és halál után a feltámadást ígéri.

Ebből láthatjuk, hogy itt nem valamiféle mártíriumról van szó, hanem Isten tervének kibontakozásáról és célba juttatásáról. Ami a Megváltóval történik, az nem a véletlen műve, nem is az emberi gonoszság egy újabb megnyilvánulása, hanem eltervezett és véghez vitt isteni akarat. Jézus a Getsemánéban így imádkozik: Atyám! Ne az én akaratom legyen meg, hanem a tied! Mit jelent ez? Jézus, mivel ember volt, egy közülünk, nem akart meghalni. Ki akarna? Az élet él és élni akar. Az életösztön minden embernek sajátja, csak valami pszichés betegség okán lobban ki. Jézus azt sem akarta, hogy akik életére törnek maguk ellen és Isten ellen vétkezzenek. Tudta, hogy személye annyira gyűlölt lett némelyek előtt, hogy biztosan meg akarják ölni. Ugyanakkor tanúságot tesz arról imádságában, hogy halála végső soron Isten akarata. Miért? Simeon egykor azt mondta Máriának: hogy sok szív gondolatai nyilvánvalókká legyenek. Jézus halála és feltámadása feltárja az igazságot. Az igazságot az emberről és az igazságot Istenről. Az igazságot a bűnről és az igazságot a bűnök bocsánatáról. A kereszt és a feltámadás a nagy leleplezés. Leleplezése az emberiségnek és leleplezése Isten megtérésre hívó tökéletes szeretetének. Ugyanakkor titok is, amit az ember nem ért, mint ahogy a tanítványok sem értették, mert nem is érteni kell, hanem hinni és élni vele.