Az Édenkert óta az ember bizalmatlan. Istennel szemben. A hit-hiány egészen odáig megy, hogy a Teremtő létét is megkérdőjelezi és mindenféle tudományos szamárságot hisz a saját eredetével kapcsolatban. Alapállás a hitetlenség, de nem mindegy, hogy milyen természetű, mert kétféle hitetlenség van: Az “úgysem” meg a “mégis”.

Jézus mindkettővel találkozik vándorlása során. Az “úgysem” hitetlenség eleve kizárja, hogy Isten hatással lehet a dolgok alakulására vagy meggyőzhet minket. Ez a hitetlenség esélyt sem ad arra, hogy az ember valami újat tapasztaljon és élete Istennel összekapcsolódjon. Ilyen a gazdag ifjú, vagy Pilátus, sőt talán Júdás is. Megszakítják a beszélgetést, mielőtt Jézus segíthetne nekik. Az ifjú hazamegy, hogy tovább éljen a vagyonának, Pilátus hátat fordít, mielőtt megértené kivel áll szemben, Júdás pedig megöli magát mondván, hogy rajta az Isten sem könyörül. Mindegyik hitetlenség mögött ugyanaz a téveszme van: az ember – bár kimondatlanul – magát tartja Istennek. Azért hiszi, hogy a pénz, vagy a hatalom révén ura a sorsának, és azért tör pálcát önmaga felett, kivéve Isten kezéből az ítélet jogát. Az effajta hitetlenség az embert kárhozatba viszi.

Van azonban üdvösséges hitetlenség is. Olyan, amiről igénkben is olvashatunk. Ez a “mégis” hitetlenség. Jó, hogy ilyen is van! Amikor Péter azt mondja Jézusnak a sikertelen halászat után: “A te szavadra MÉGIS kivetem a hálót. A sareptai asszony is mondja: Bár nem vagyok a választott nép tagja MÉGIS segíts a lányomon. Péter tudja, hogy a vízen nem lehet járni, MÉGIS kilép a hajóból. Zakeus, a vámszedő tudja, hogy fel fog fordulni az élete, MÉGIS odaadja a szegényeknek a fele vagyonát. A tanítványok nem nagyon hisznek az asszonyoknak, MÉGIS elmennek Jézus sírjához. Saul öldökléstől lihegve nyargal Damaszkuszba, hogy elfogja a keresztényeket, MÉGIS elhiszi, hogy ő is lehet, lesz is apostol. Nem is akármilyen. Az ember nem tud változtatni a hitetlenségén, de dönthet úgy, hogy ebben a helyzetben segítséget kér. Attól, aki fordíthat a dolgon, hitet adhat. A hit pedig meglátja Isten dicsőségét. A kérdés az, hogy te melyik hitetlen vagy? Az elforduló vagy az odaforduló? Melyik győz a szívedben? Az “úgysem”, vagy a “mégis”? Kívánom, hogy ez utóbbi legyél!