Jézus az Isten kegyelmének megtestesülése, inkarnációja. Benne tapasztaljuk, csodáljuk és imádjuk. Szüksége van-e az embernek Isten kegyelmére?

Különböző mértékben. Attól függ, hogy kit mennyire nyomasztanak a bűnei.

Van, aki úgy érzi, hogy nincsenek bűnei. A bűnösök a börtönben vannak. Neki nincs mivel elszámolnia sem Isten, sem emberek előtt. Az ilyen embernek egyáltalán nincs szüksége a kegyelemre. Az emberek többsége ilyen.

Van aztán olyan, aki úgy érzi, hogy vannak bűnei, de azok bocsánatos bűnök és – ha van Isten – akkor némi jóindulattal elnézheti. Egyensúlyban látja életében a jót a rosszal. Igazából az ilyen embernek sincs szüksége a kegyelemre. Ez is gyakori.

Van aztán olyan ember is, akit nyomasztanak a bűnei. Sok minden miatt rossz a lelkiismerete, amit életében tett, vagy mulasztott. Úgy van, ahogy a zsoltáros mondja: Mert bűneim elborítják fejemet; súlyos teherként, erőm felett. (Zsolt 38,5.) Az ilyen embernek van szüksége a kegyelemre.

Történetünkben Simon farizeus talán a második kategóriába tartozik. Szívesen van Jézus társaságában, ebédre is meghívja, de csak azért, hogy Jézus igazolja az életét: Az ő házában lám helye van Istennek és az ő küldöttének. Békésen fekszenek – a kor szokása szerint – kereveteken, előttük a terített asztal, amikor szinte a semmiből jelenik meg egy asszony, akiről az ige azt mondja, hogy bűnös volt (prostituált?) Ő a harmadik kategóriába tartozik. Megáll hátul, Jézus lábánál, a könnyeivel öntözi és a hajával törölgeti. Aztán még drága kenetet is önt rá és belesimogatja fáradt lábába a kenetet. Erre a meghökkentő magatartásra pedig az indítja, hogy ő sóvárogva vágyódott Isten kegyelme után, amitJézusnál meg is talált, felfoghatatlan bőségben. Csodálkozó imádattal, megrendülten tapasztalja a rá áradó, elfogadó szeretet nagyságát. Ez a mindent elsöprő érzés készteti ilyen szertelen cselekedetre. Sír és örül egyszerre. Szereti Istent, aki viszontszereti őt. Megérzi, hogy szereti őt az Isten, és ő viszontszereti rajongó lobogással.

Van, aki semmit sem vár Istentől. Van, aki bizonyos dolgogat összefüggésbe hoz Istennel és azokat (el)várja tőle. Van, aki pedig mindent vár Istentől és ezt a mindent meg is találja Jézusban.

Akinek nincs szüksége a kegyelemre, annak semmi keresnivalója nincs Jézus mellett. Aki csak a kegyelem alkalmi morzsáira vágyik, annak talán van keresnivalója Jézus mellett, de amit keres, azt nem fogja megtalálni. Isten kegyelme nem bőségszaru, amiből éppen kipottyan, amit szeretnénk 🙂 Az ilyen ember nem szereti Istent, csak azt szereti, amit tőle kap(hat). Aki azonban nagyon rászorulva érzi magát a kegyelemre, az teljes szeretettel fordul Isten felé. Az igazi szeretet ugyanis olyan bizalom, amely mindent vár a szeretett személytől. Olyan, mit a szerelem. Vagy lánggal lobog, vagy sehogy. Jézusban át lehet élni, meg lehet tapasztalni Isten minden várakozást felülmúló szeretetét, ami örök és mindenki felé kitárulkozik. Ez az ő szerelme irántunk, és csak hasonló hőfokon lehet viszonozni. Ezért mondja végül Jézus az asszonynak: Hited (szereteted) megtartott (megmentett, örökre boldoggá tett) téged!