Mit jelentenek ezek a különös szavak és hogyan kapcsolódnak Nagypéntekhez? Mit jelent test szerint ismerni és hogyan lehet másként?
A múlt században született teológiai felfogás szerint éles különbséget tettek a történeti Jézus, és a kérügmatikus Krisztus között. Ez azt jelentette, hogy egyrészt volt egy olyan Jézus, aki hús-vér emberként élt egykor, aki járta Galilea és Júdea útjait, tanított, gyógyított és akit végül megfeszítettek a kereszten. Másrészt volt az a Jézus, aki a feltámadás után az apostolok hitében élt, akit prédikáltak, és akinek a személyét és tevékenységét utóbb, egyfajta teológia szerint értelmezték. Tudjuk azonban, hogy nem két Jézus volt: egy ember, és egy, a tanítványok elképzelésében. Mégis, lehet ezt a Jézust kétféleképpen ismerni. Lehet úgy, hogy csak a történelem egy alakjaként gondolunk rá, akinek tanításai mindmáig fönnmaradtak, de személye a múlt homályába vész. Legtöbben így ismerik Jézust. Pál szavaival élve „test szerint”. Ez, legjobb esetben is, csak elismerést vagy szánalmat vált ki az emberből. Jézus csupán egy, az igazságtalanul elítélt mártírok közül. Jézusnak ez a „test szerinti” ismerése nekünk semmit sem használ. Így ismerték Jézust egykor a tanítványok is, Kajafás és Pilátus is. A kereszten sem láttak mást, mint egy megalázott, megkínzott embert.
Lehet azonban Jézust másképp is ismerni. Nem „test szerint”, hanem Lélek szerint. Akinek őt a Szent Lélek, Isten Szelleme kijelenti. Ez a kijelentés a szívünkbe hatol. Megrendít és megvilágosít. Ketten kapták első ízben ezt a kijelentést: A Jézus jobb keze felől megfeszített lator és a kivégzést felügyelő római százados. Mindketten szavakba is öntötték, amiről meg voltak győződve. Egyikük Úrnak (Királynak), másikuk Isten Fiának nevezte Jézust. Ott és akkor, amikor ebből semmi sem látszott. Jézus Lélek szerinti ismerete ugyanis nem az emberi tapasztalásra, hanem Isten kijelentésére támaszkodik. Jézus Lélek szerinti ismerete ad az embernek üdvösséget és örök életet. Átformálja a gondolkodást és inspirál Isten akaratának cselekvésére. Még az apostoloknak is szükségük volt erre a kijelentésre. Amíg meg nem kapták, nem voltak sem képesek, sem alkalmasak Jézusról tanúskodni. Amikor a keresztre nézel, vajon test szerint vagy Lélek szerint látod a Krisztust? Kit látsz ott? Egy szenvedő, haldokló embert, vagy Uradat és Megváltódat?
Ugyanakkor Pál egy szuszra kimondja, „senkit sem ismerünk test szerint”? Senkit. Jézus Lélek szerinti ismerete révén más szemmel nézünk embertársainkra is. Egyszerűen mondva: Isten személyválogatás nélküli szeretetével nézünk körül a világban. Tudjuk már ugyanis azt, hogy Ő nem akarja, hogy bárki is elvesszen, hanem hogy mindenki megtérésre jusson, azaz gondolatai Isten felé forduljanak és neki kinyíljanak. Megértettük ugyanis az Ő világra szóló tervét, melynek origója a golgotai kereszt.
