Jeruzsálem pusztulásának emléknapja
Miért különleges a zsidó nép? Négy dolog miatt.
Először is, hogy Isten ezt a népet Ábrahám és Sára már elöregedett és nemzésre/szülésre képtelen testéből teremtette. Ez épp olyan csoda, mint sok más a Bibliában. Másodszor, hogy a Mindenható, Örökkévaló és Teremtő szólt ehhez a néphez emberi szavakkal. Harmadszor, hogy szövetséget kötött velük, melyhez ígéreteket kapcsolt. Negyedszer, hogy nekik adta a törvényt, amely keretbe foglalta az életüket, meghatározta Istenhez, egymáshoz és a más népekhez való viszonyukat.
Mi volt mindennek a célja?
Nyilván nem a kivételezés, hiszen mondja is, hogy “enyém az egész föld.” Azaz Isten sajátjának tekinti és gonviselő szeretetében tenyerén hordja az egész világot. A zsidóságot arra választotta ki, amit a 6. versben olvasunk: “ És lesztek ti nékem papok birodalma és szent nép.”
Mit jelent az, hogy papok birodalma?
A pap közbenjár Istennél másokért és szolgálatával Istenért jár közben az embereknél, hogy megtérjenek és hitre jussanak.
Mit jelent a szent nép?
Azt, hogy a nép életfolytatásával megmutatja, hogy Istenhez tartozik. Az ő akaratát mindenek fölé helyezi, jó példával jár elől, hogy mindenki keresse és megértse Istent.
Mi történt a zsidósággal?
A szövetséget megszegték, jó ideig bálvány isteneknek szolgáltak, egészen a babiloni fogságig. Isten beteljesült ígéretét, Jézus Krisztust elutasították és ezzel magukat szétszóratásra és üldöztetésre ítélték. Az idők során kimondhatatlan nyomorúságon mentek keresztül testben és lélekben egyaránt. Ennek pedig szerteágazó következménye van. Van, amiről tudunk és van, amiről nem tudunk, mert el van rejtve a történelem és a világesemények fátyola mögé.
Valljuk azonban Pál apostollal: “Nem vetette el Isten az ő népét, melyet eleve ismert. Avagy nem tudjátok-e, mit mond az írás Illésről amint az könyörög Istenhez Izráel ellen, mondván: Uram, prófétáidat megölték, oltáraidat lerombolták; csak én egyedül maradtam, és engem is halálra keresnek. De mit mond neki az isteni felelet? Meghagytam magamnak hétezer embert, akik nem hajtottak térdet a Baálnak. Eképpen azért most is van maradék a kegyelemből való választás szerint.” (Róma 11,5) Máshol pedig így ír: “Azért támasztottalak téged, hogy megmutassam benned az én hatalmamat, és hogy hirdessék az én nevemet az egész földön.”(Róma 9,17) Mert nem akarom, hogy ne tudjátok atyámfiai ezt a titkot, nehogy saját eszetekbe botoljatok, hogy a megkeményedés Izráelre nézve csak részben történt, ameddig a nem zsidók teljessége megtér. Végül mégis az egész Izrael megtartatik, a mint meg van írva: Eljő Sionból a Szabadító, és elfordítja Jákóbtól a gonoszságokat.” (Róma11,25-26) Várjuk tehát a kegyelem kiáradását, Jézus visszajövetelét, a parusziát, a Isten ígéretének a zsidóságra vonatkozó beteljesülését. Mi csak velük együtt üdvözülhetünk. Akinek nem tetszik gondolkodjon másképp, de mi nem emberi vélekedéseken, hanem Isten igéjén tájékozódunk.
