Lk 16,19-31.

Jézus példázatai olyanok, mint a mesék. Van történetük és van tanulságuk, de nem szabad a mesénél leragadni, mert a mondanivaló a fontos. A mesét sem azért mondjuk, hogy a gyerekek precíz leírást kapjanak egy sárkányról, vagy hercegnőként akarják leélni az életüket, netán megkeressék a vasorrú bába kunyhóját. Ugyanakkor a meséknek fontos mondanivalója van a bátorságról, a kitartásról, a reményről és az igazmondásról. Mert a mesék igazak, csak másképp. Jézus példázata a gazdagról és Lázárról ugyancsak életbevágó igazságokat tár elénk.

Melyek ezek? Az első, hogy bizony az emberek közt vannak gazdagok és szegények. Ez mindig így volt és mindig így is lesz. Ráadásul a gazdagság nem az erkölcsösség jutalma, a szegénység pedig nem az erkölcstelenség büntetése. Az élet igazságtalan, mert az emberek igazságtalanok. De a gazdagok nem csak igazságtalanok, hanem irgalmatlanok, kegyetlenek is. Erről szól ez a történet első körben. A szegény Lázárt senki sem szánja, csak a kóbor kutyák, amik a sebeit nyalogatják.

A második igazság, amit a példázat elénk tár az, hogy mindenki meghal. A gazdag is, a szegény is. Közös a sorsuk és a másvilágon a gazdag nem veszi hasznát gazdagságának, és a szegényt sem kíséri el a szegénysége. Ott már ezek semmit sem számítanak.

De mi az, ami számít? Úgy tűnik valamit mégiscsak magukkal visznek. A gazdag irgalmatlanságát, Lázár pedig a gyötrelmeit. Ennek folyományakét mindekettőre más sors vár odaát. Jézus szavaiból tehát az is kitűnik, hogy van odaát. A halál nem egy törlés, amikor mindennek vége, hanem az örökkévalóság kezdete. A gazdag esetében nem mondanám büntetésnek és Lázár esetében nem mondanám jutalomnak, ami a példázatbeli sorsuk. Inkább azt kell mondanunk, hogy életútjuk következménye mindaz, ami velük történik. Jézus nem azt akarja, hogy fantáziáljunk a pokolról vagy a mennyországról, hanem hallgatói számára szemléletes képekkel azt üzeni, hogy örökkévaló sorsunk nem független attól, ahogyan élünk: Az ítélet irgalmatlan ahhoz, akiben nincs istenfélelem és nem cselekszik irgalmasságot. A szenvedés és a gyötrelem pedig, ha le is nyom valakit az élete során, de tudhatja, hogy egyszer véget ér, és Istenbe vetheti reménységét. Vígasztalás várja.

Végül a befejezés már utal Jézus végső sorsára. Lám ő feltámad a halálból, mégsem hisznek neki. A hit ugyanis nem a csodák látásából születik. Isten igéjébe vetett bizalom az. Erre pedig az embernek csodák nélkül kell magát elhatároznia. Mózes, a próféták, az apostolok, az evangéliumok igéi elegendőek, hogy higgyünk, ha hinni akarunk.